събота, 25 юни 2011 г.

Близо 600 четвъртокласника атакуват СМГ днес

Приемът в СМГ след 4 клас е може би един от изпитите, предизвикващи най-големи вълнения. Сещам се и за друг емоционален за много родители изпит, но на по-малка възраст - кандидатстването в Горна баня за детската градина и за първи клас.

В началното образование ми прави впечатление, че един от най-често задаваните въпроси между софийските родители, а по-късно и между децата, е: 
"Ще ходите ли в СМГ?"  
(съответно "Ще ходиш ли в СМГ?"
- да се подразбира: 
"Ще кандидатствате ли в СМГ?"
От разговорите ми с родители през тези 4 години мога да определя, че си съществуват и неписменни, но някакси ясно оформени, родителски стратегии. 

Например, 
до 4 клас в: 
- в близкото училище;
- някъде с добра класна;
- в "Шилер"
- в придобилите слава на математически училища: 107-мо, 119-то, 125-то;
- в Еврейското, в 118-то, в 133-то, в 73-то ... - т.е. известните сред родителите като по-"елитни" общински училища.

А след 4 клас - в СМГ. 
Софийската математическа гимназия се е наложила като най-доброто училище за деца от 5 до 7 клас, според пак неофициалното мнение на болшинството родители. 


След 7 клас също съществуват няколко стратегии.
Например:
- в езикови гимназии (например, Немската, която е изключително силна);
- в Американския колеж (май понамаляват като численост последователите на тази стратегия с увеличаване на таксата или поне така се говори);
- пак в СМГ - мисля, че са болшинство.

Тъй като в цялата тази стратегия СМГ заема важно място, подготовката за приема там започва обикновено още в 3 клас с подготвителните курсове в СМГ, а след това има в 4 клас. Съществува си и нещо като неофициални класации кои учители са добри, кои са забавни, кои запалват децата. Един от най-желаните е Златилов, който водеше тази година курса на 4-класниците. Местата при него свършват много бързо, защото се чака доста преди отваряне на училището. Цената на курсовете е някъде около 150 лв. за 10 съботни занятия. Продължителността им е по 2 астрономически часа. 

Г-жа Шаркова (сн. "Монитор")
Аз отидох да записвам сина ми миналата година в 15 часа и бях страшно учудена като ми казаха, че вече няма места за Златилов. Не знаех, че трябвало да ходя в ранни зори. Но синът ми нямаше да кандидатства, а само за поддържане на ниво. Бяха ми препоръчали няколко имена сред преподавателите в СМГ. На първо място бяха Шаркова и Златилов. Записахме се при Шаркова. Синът ми харесваше занятията. Нямахме възможност да ходим всеки път, но при нас целта беше друга - поддържане на ниво.
Тази година имаше промяна за приема в СМГ. Освен изпит вземат се предвид и резултатите от 4 състезания - Софийски математически турнир, Европейско кенгуру, Черноризец Храбър и Областния кръг от олимпиадата. Има си скала, по която се изчисляват точките. 

Два дни преди състезанието СМГ разлепи във фоайето списъци с кандидатстващите, в които има освен имената, училището и резултатите им от 4-те състезания. Подробности можете да прочетете тук. В бгмама (горещо ви препоръчвам да следите математическите теми там - невероятно всеотдайни родители има и там може да научавате най-точната информация по най-бърз начин) се появиха списъците. Направи ми впечатление, че сред кандидатстващите липсват няколко дечица с доста силни резултати, които имена съм запомнила, защото през годините са били все някъде около сина ми. За себе си си направих изводите от кои училища деца-математици не кандидатстват в СМГ,а си предпочитат своето училище. Всъщност аз не споделям идеята, че СМГ е единсвеното добро училище от 5 до 7 клас, но пък осъзнавам и защо за повечето родители е така. 

Изписах всички тези редове не само, за да споделя с вас, но и да кажа, че съм възхитена от българските родители, които са много всеотдайни към своите деца и мислят години напред как ще се развиват хлапетата. 

Стискам палци на всички кандидатстващи днес!

1 коментар:

  1. Анонимен7 юли 2011 г., 17:42

    Къде са резултатите за прием в 5 клас 20011?

    ОтговорИзтриване

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...